vrijdag 27 december 2013

Het 8e Pank Hoogendoorn toernooi

    


Op een doordeweekse dag in de kerstvakantie(vrijdag 27 december) gingen ik, Adrian en Andrew het 8e Pank Hoogendoorn toernooi spelen.

Om half 10 staan de gebroeders Mensing op de stoep en gaan we naar Dordrecht. Als de eerste ronde begint is het inmiddels kwart over 10 we gaan natuurlijk knallen!
Adrian en Andrew spelen in groep 1 met een heleboel 1800 of hoger spelers het zullen lastige partijen worden! Maar ik speel in groep 2 met mensen die allemaal een hogere rating hebben dan 1550.
Ook voor mij zullen het dus lastige partijen worden.

De eerste ronde heb ik een lastige partij tegen John van Waardenberg(1650) maar ik zie een gaatje in zijn verdediging. Daar zet ik mijn paard in en ik kom in een gewonnen eindspel. Dat weet ik ook af te maken dus mijn begin was goed! Helaas hadden Adrian en Andrew een wat mindere start ze verloren helaas... Wat wel opvallend was dat Andrew opgaf in een betere stelling hij dacht te gaan verliezen door mat te gaan maar achteraf had hij dat kunnen voorkomen; daarom zeg ik altijd "geef alleen op als het helemaal verloren is... " Deze ronde hebben de drie musketiers 1 uit 3.

In de tweede ronde speel ik een vlotte partij tegen Jaap van den Berg(1728) ik speel mijn favoriete morragambiet( er zijn mensen die anders denken over deze opening ik zal geen namen noemen hé Adrian!) De partij is erg makkelijk ik win na 14 zetten een stuk en hij geeft dan ook gelijk op! En ik sta gewoon op 2 uit 2 in deze enorm lastige groep!
Adrian weet deze ronde te winnen en ook Andrew wint! Dus hebben we deze ronde 3 uit 3 met de 3 musketiers!

De derde ronde speel ik tegen Johan Wuijts(1771) op bord 1 het wordt een lastige partij mijn tegenstander speelde de grand prix attack waarop ik wel een antwoord had maar ietsje minder kwam te staan. Hij duwde me langzaam aan terug en toen verloor ik helaas maar ik ga wel met 2 uit 3 de enorm lange pauze in. De pauze duurt namelijk minimaal 50 minuten als je allebei je 20 minuten verbruikt maar het zou dus ook zomaar kunnen dat je 70 minuten pauze hebt!
Adrian verliest deze ronde helaas en Andrew ook dus deze ronde hebben de drie musketiers helaas 0 uit 3. We gaan de  pauze in met voor Adrian en Andrew 1 uit 3 en ik 2 uit 3!

De vierde ronde, waar we wel een tijdje op hebben gewacht, speel ik tegen Klaas de Ruijter(1710) hij speelt Frans en ik kom er goed uit. Ik vond alleen wel dat hij de hele partij aan het schuiven was en daardoor gebruikte ik veel tijd en dus toen hij remise aanbood nam ik het maar aan...
In deze ronde gebruikte Adrian helaas te veel tijd en verloor en Andrew wist gelukkig te winnen.
deze ronde hadden de drie musketiers 1,5 uit 3!

In de vijfde ronde had ik pech met de loting ik speelde namelijk tegen een titelkandidaat Sebastiaan Dijksman(1770). Ik speelde een sterke partij maar helaas gaf ik in het eindspel in tijdnood een paard weg dus ik verloor...
Adrian wist deze ronde gelukkig te winnen maar nu verloor helaas Andrew weer...
Al met al in deze ronde hadden de drie musketiers 1 uit 3 bij elkaar gesprokkeld.

In ronde 6 speel ik tegen Teus Slotboom(1563) ik kom na een spannend middenspel in een toreneindspel met een vrijpion meer maar helaas ziet hij een fantastische zet en weet hij eeuwig schaak te forceren dus remise...
In deze ronde spelen Adrian en Andrew tegen elkaar en natuurlijk spelen ze remise dus dit was een remise ronde.
In deze ronde halen de drie musketiers 1,5 uit 3!

De laatste ronde nummer 7 speel ik tegen  Wilfried van de Kimmenade(1732). Ik gaf mijn dame weg, ik dacht daar een toren een paard en zijn aanval mee terug te winnen, maar dat werd alleen zijn paard en ik gaf op...
De Mensings wonnen deze ronde allebei
Dus de drie musketiers haalden deze ronde 2 uit 3!

De resultaten van de drie musketiers:
Ik: 3 uit 7
Adrian: 3,5 uit 7
Andrew: 3,5 uit 7

Niemand had prijs dus gingen we maar naar huis op naar het volgende toernooi!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Jorik,

    Zoals beloofd, is hier mijn blog:

    http://probleemschaakavonturen.blogspot.nl/2013/12/drie-musketiers-moeite-in-8e-pank.html

    BeantwoordenVerwijderen